U utorak 19. ožujka 2024. godine na Filozofskom fakultetu u Osijeku održana su prva dva predavanja druge faze projekta Iza predrasuda: Razbijamo predrasude, gradimo mostove. Nakon prve faze koja je obuhvatila nekoliko zanimljivih okruglih stolova, druga faza projekta donosi nam niz edukativnih predavanja i radionica vođenih stručnjacima i studentima, a izvodi se pod nazivom Put do razumijevanja: Učimo od onih koji znaju najbolje. Ovom prilikom na putu do razumijevanja vodile su nas dvije gošće: Zrinka Mendaš, profesorica u Centru za jezike i komunikaciju te gostujuća predavačica na Fakultetu kliničke medicine i Gonville & Caius Collegeu Sveučilišta Cambridge, i Ljiljana Šapić Kozar, vlasnica Kintsugi obrta za savjetovanje i edukaciju s višegodišnjim iskustvom rada na području školske psihologije i psihoterapije.
Profesorica Mendaš svoje je predavanje usmjerila na bolje razumijevanje perspektive osoba s invaliditetom u kontekstu obrazovnog sustava. Potaknula nas je na razmišljanje o tome kako svi volimo isticati da smo empatični, ali često zakažemo u provedbi tih riječi u djela. Središnja tema predavanja navela nas je na pristup invaliditetu s perspektive snage. Naime, riječi poteškoće i invaliditet kod ljudi često izazivaju negativne konotacije, dok bismo zapravo trebali biti svjesni toga da postoje različiti načini na koje mozak može obrađivati i tumačiti informacije. Pri tome se ono različito dakako ne bi trebalo promatrati kroz prizmu negativnosti, već se moramo usredotočiti na jake strane svakog pristupa i pružiti priliku osobama s invaliditetom da uče na način koji im najbolje odgovara.
Dobili smo i mali uvid u to kako studenti profesorice Mendeš svladavaju znakovni jezik te kako ih takav način komunikacije potiče da drugačije razmišljaju, odmaknu se od slušnih podražaja i usredotoče na ono vizualno. Svoje predavanje je zaokružila razgovorom o praktičnim primjenama svega ranije izloženog i poticanju suosjećanja u akademskom okruženju. Osobno iskustvo profesorice Mendaš privuklo je osobitu pozornost jer je kao osoba s oštećenjem sluha tijekom svog školovanja prošla trnovit put da bi na kraju radila na jednom od najprestižnijih svjetskih sveučilišta.
Temu osoba s invaliditetom u obrazovnom sustavu obogatilo je i predavanje psihologinje Ljiljane Šapić Kozar koja je u raspravu unijela i osobno iskustvo rada u osnovnoj školi. Pri tome nam je pružila širu sliku posla školskog psihologa u izradi različitih programa za učenike s teškoćama u razvoju i objasnila kako se određuje jedan od četiri primjerena programa školovanja koji se provode u redovitim školama ili u posebnim odgojno- obrazovnim ustanovama ovisno o vrsti i stupnju teškoća u razvoju djeteta. Tijekom svoga predavanja, psihologinja Šapić Kozar osobito je naglasila kako rad posebnog razrednog odjela u školama ne ovisi isključivo o neposrednom radu s učenicima, već su također izuzetno važni i rad s njihovim asistentima u nastavi, rad s učiteljima, drugim stručnim suradnicima i naravno suradnja s roditeljima.
Na samom kraju upoznali smo se s orijentacijskom listom teškoća koje se pojavljuju kod djece te je profesorica Šapić Kozar zaključila predavanje subjektivnim osvrtom na stanje u Hrvatskoj što se tiče pomoći i podrške osobama s invaliditetom u obrazovnom sustavu. Zahvaljujemo se našim gošćama i koordinatoricama ovog predavanja Mihaeli Stojanović, Ivani Ivanko, Niki Kovačić i Lari Luketić te Anji Novak na tehničkoj podršci, kao i svima koji su doprinijeli. Vesele nas buduća događanja kojima razbijamo predrasude i gradimo mostove!
Nika Kovačić
Trebate biti prijavljeni kako bi objavili komentar.